Miért jó hordozni?
"Mert érzem minden rezdülését." Ruff Marcsi
"Mert érzem a gyermekem." Mohai-Kakasy Bernadett
“Mert élhetem az életem, és közben anya is vagyok.” Turi Nagy Éva
"Mert olyan biztonságot, közelségét ad, ami minden bajt, bút elfelejtet." Budainé Hidvégi Beáta
"Mert a testemmel érzem minden szívverését és lélegzetvételét, ahogy hozzám bújva szemléli a világot." Balogh Eszter
"Mert egyszerre szabadság és kötelék is. Míg szabadon intézzük mindennapi teendőinket, addig biztonságosan épül a gyermek-szülő kötelék is." Boldis-Molnár Anna
"Mert egyszerűen megkönnyíti az életet." Dérné Kovács Ibolya
"Mert így van két szabad kezed, a gyermek pedig a legjobb helyen van." Csiki-Váradi Júlia
"Mert hordozni jó." Mohai-Kakasy Bernadett
“Mert kiegyensúlyozott babák nőnek fel a kendőben.” Ágoston Andi
“Mert bármikor megszoptathatom.” Szomjas Kriszti
“Mert olyan, mint mikor még egyek voltunk.” Kovalik Évi
"Mert megszűnik a rosszalkodás, nem marad más csak az édes összebújás." Szingerné Prikrill Barbara
"Mert olyan, mint egy folyamatos, meleg ölelés, és mégis marad két szabad kezem." Berecz Bernadett
"Mert a legjobb, ami velünk történhet. Erősíti a köteléket közöttünk a kicsivel és a 2 szabad kezemmel rengeteg mindent el tudok intézni, ez magabiztossá és kiegyensúlyozottá tesz. Imádom, hogy a nagylányommal több minőségi időt tudok tölteni a hordozás által. Mindenki boldog." Póczik Lili
"Mert a gyermekeim a biztonságos, szeretettel teli ölelésemből ismerhetik meg a világot." Czétényiné Koltai Anna
"Mert minden frusztrációm elmúlik." Mészáros-Borbás Anita
“Mert kiegészítjük egymást.” Csucsi Judit
"Mert ez a kapcsolódás mindannyiunk igénye." Kőrösi Kitty
“Mert a gyermek az életem szerves része és nem a célja.” Kajzinger Ildikó
"Mert nemcsak egy praktikus eszköz a mindennapokra, hanem egy élmény is, amellyel Te és gyermeked is gazdagabbak lesztek." Kiss Anikó
"Mert egy olyan kötelék, ami szabadságot ad." Nemesné Singer Edina
“Mert sportnak is kiváló.” O.L. Réka
"Mert természetes, biztonságos, elérhető, egészséges, és felejthetetlen emlék." Ádam Julianna
“Mert tudom fogni közben a nagyobbik kezét.” Csörgő Andi
“Mert ez egy mélyebb közelség.” Knauer Ancsa
"Mert magabiztosabb anyává válok tőle." Csaplárné György Szilvia
“Mert ha testközelben van a babám az mindkettőnket megnyugtat.” Varga Andi
“Mert együtt táncolni a világ legjobb dolga.” Kada Éva
“Mert közösen éljük meg a mindennapokat.” Zsanda Emília
"Mert szabaddá tesz." Kepler Dorki

OLVASNIVALÓ

Babahordozás és egészség

Az agy fejlődése

 

 

 

 

Egész testünk irányításáért az agyunk felel. Minden gondolatunk, érzésünk, szándékunk, cselekedetünk belőle fakad. Fontos tehát, milyen alapokra épül a szerkezete, amit életünk során használunk.

 

Az embercsecsemő agya a várandósság végére a lehető legnagyobb méretűre nő, ami még lehetővé teszi számára a szülőcsatornán való áthaladást, ez átlagosan 330-350 cm3. A várandósság utolsó hónapjában jellemző intenzív növekedés a születés után is folytatódik, a három hónapos agya 500 cm3 nagyságú, és egy éves korára eléri felnőtt méretének 60%-át, 750 cm3-es nagyságával. Három éves korig átlagosan további 210 cm3-es növekedés következik be, a gyermek agya ekkor 960 cm3, mely a felnőtt méret 80%-a. Ez után már csak 240 cm3-t nő, a következő 17 év során. Ebből láthatjuk, hogy a születést követő hónapok döntő jelentőségűek e tekintetben.

Születés – 3. hónap

15. hónap – 3 év

Az agy a neuronok összekapcsolódása által fejlődik. Ehhez a folyamathoz azokra az érzékszerveken keresztül felvett ingerekre van szükség, amelyek a szülés körüli, és a közvetlenül azt követő időszakban érik az újszülöttet. Ez a folyamat, mely befolyásolja az agy fejlődését, már a várandósság utolsó trimeszterében megkezdődik.

 

Az ember megszületése után rohamos gyorsasággal képződnek ilyen kapcsolatok (szinapszisok). Egy 8 hónapos csecsemő 3 trillió szinapszissal rendelkezik, ezáltal a sejtek között lehetséges kombinációk száma több, mint amennyi atom létezik az ismert világegyetemben. Ezen folyamat gyorsasága és a kombinációk mennyisége nem csak a laikusokat és tudósokat kápráztatja el, hanem képet ad arról, hogy a tanulási lehetőségek szinte korlátlanok!

 

Minél több ingert kap az agy az első hónapokban, annál több szinapszis keletkezik, ami ahhoz vezet, hogy az agy kapacitása növekszik. Minél többet tanul az emberke, annál többet tud hozzátanulni megszerzett tudásához, mert az agynak több lehetősége van arra, hogy felvegye az információkat és hozzákapcsolja a meglévő idegsávokhoz. Agyunk lehetőségei attól függenek, mennyit használjuk és mennyi inger éri azt.

 

Az első hetekben, hónapokban kezd kifejlődni az irreverzibilis összekapcsolódások alapmintája. A későbbi információk ezeken az alapokon kerülnek feldolgozásra. Számítástechnikai nyelven ezek a későbbi feldolgozódások az agy szoftverjét, a magzati korban és az első hónapokban keletkezett összekapcsolódások az agy hardverjét alkotják.

 

A 4 és 12 éves kor között új lendületet vesz a tanulás. Azok az idegsávok, amelyeket a gyermek használ, fennmaradnak, amelyeket nem, azok eltűnnek. Egy három éves gyermek több szinapszissal rendelkezik, mint egy 12 éves.

 

Nézzük meg újra, mi történik, amikor az agy fejlődni kezd. A legrégebbi önszerveződő agyrendszer a vesztibuláris rendszer, azaz az egyensúlyszerv és az ahhoz tartozó agyrészek. A vesztibuláris rendszer a forduló, billenő és gyorsulási ingerekre reagál, azaz minden mozgásra. Ez a rendszer irányítja a többi érzékrendszer neuronegyüttesének növekedését és összekapcsolódását.
Először az érintési rendszert támogatja, ezzel együtt előhívja az agy funkcionális rendezését.

 

Ezért a mozgás és az érintés az agyfejlődés alapját alkotják.

 

Ez nem jelent mást, mint azt, hogy egyszerre mozgunk és megérintjük pici gyermekünket! Pontosan ez történik akkor is, amikor hordozzuk babánkat, vagy éppen hordozás közben mindennapi teendőinket végezzük úgy, hogy közben életéhez a legjobb alapot biztosítjuk!

 

írta: Turi-Nagy Éva, közreműködött: Aggot Eszter

 

Kotulak, R. (1997) Die Reise ins Innere des Gehirns. Junfermann, Paderborn. Zimmer, K. (1993) Gleichgewicht. Zeitschrift Geo, 2, 37-39.
Vester, F. (1998) Denken, Lernen, Vergessen. Dtv, München.
Montagu, A. (1978) Touching, The Human Significance of the Skin. Harper & Row, New York, London.


ADÓ 1% FELAJÁNLÁS

A Beli Buba Babahordozó Iskola működtetője:

Babahordozásért Közhasznú Alapítvány
Adószám: 18208351-1-13
www.belibuba.hu

...mert gyermekeink hordozása biztos befektetés a jövőbe!

ÜZENJ NEKÜNK!